Wednesday, March 31, 2010

.undang-undang hidup.

sedang aku asyik menikmati angin pagi..tbe2 aku nmpk sekumpul manusia berbaju putih..OMG polis trafik!!!!
berlagak selambe saje dan berhenti.

target utama: pemandu motosikal
target sampingan: budak2 mude yg bwk kereta

POLIS: tunjuk IC, lesen
AKU: lesen???? (dalam hati)
POLIS: tulis2 sesuatu
AKU: nie IC, lesen petg nie bru nk g amek ujian cik (hahhahha)
POLIS: dgn sinisnye berkate----> xde lesen la tu kan, senang crite.
AKU: ha ha ha (pura2 ketawe)
POLIS:Cermin sisi mane?
AKU: kene curi.
POLIS: (melihat ke arah aku,reaksi muke berkerut, nampak mcm x percaye)
AKU: (dalam hati berkate " aku berkate benar la whai polis, tumbuk kang")

sedang aku tercegat menunggu tbe2 dtg satu moto dr arah bertentangan. polis cube menahan..si pemandu memperlahankn moto tp xberhenti. polis tahan lg dengan tgn. pemandu tersebut cube melepaskn diri..tp xberjaye. pembonceng di belakang nmpk cemas.
pergelutn berlaku antare polis dgn pemandu moto tu...pemandu tu dlm lingkungan umo 40-50 tahun..raut wajah nmpk penuh dgn masalah, kerisauan.pembonceng pule mngkin 20-30 tahun.mungkin ank si pemandu..die hanye melihat..raut wajah mcm menahan sebak.
sygnye, usahe pemandu moto tu xbjaye, die jatuh dr moto. polis bertindk cepat dan die di bawa ke tepi jalan. tgan digari.

AKU: (sedey tgok muke p.cik tu)
POLIS: (dr td duk mnulis 2, akhernye berkate) nk g mane nie?
AKU: keje
POLIS: kt mane?
AKU: taman chukai
POLIS: keje ape?
AKU: (berpikir lalu menjawb)kerani (dalam hati ketawe)
POLIS: (hulur balek ic aku)
AKU: (die xnk saman aku ke?)
POLIS: bile nk pasang cermin tu
AKU: tggu dpt gaji
POLIS: (senyum) ok awk boleh pegi
AKU: saye boleh g keje la ni?
POLIS: boleh.
AKU: (senyum) terima kaseh.

aku pun dptkn skuter ku, dan berlalu pergi.
yeay....xkene saman! sukenyer...arap2 esok xde polis..amin.
esok sehari je lg. ahad nie insyaAllah aku dpt L.

No comments:

Post a Comment